O kowbojach czyli tendencyjne streszczenie filmu. Możliwe spojlery.

Prasowanie nie należy może do moich najulubieńszych zajęć domowych, jednak ma jedną zasadniczą zaletę: pozwala mi oglądać filmy, bez wyrzutów sumienia, że zaniedbuję swoje obowiązki służbowe. Z uwagi na to, że drzewiej raczej filmów nie oglądałam, to właśnie podczas prasowania mogę nadrabiać zaległości. Dziś na przykład, lata po premierze,  lata po śmierci odtwórcy jednej z głównych ról, obejrzałam w końcu Tajemnicę Brokeback Mountain. I nie zachwyciłam się.

Film Anga Lee ma być pięknym filmem o miłości mężczyzny do mężczyzny, w kręgu kulturowym, w którym taka miłość jest zakazana. No i owszem, kowboje to tacy macho, co to mogą kochać się tylko z kobietami. I Ennis Del Mar oraz Jack Twist są takimi macho… tylko że zakochanymi w sobie nawzajem. I ponieważ ich miłość jest – choć wielka i piękna – zakazana, żenią się, mają dzieci… i od czasu do czasu wybierają się razem na ryby, tylko nigdy na połów nie wystarcza im czasu. Nie ważne, że Ennis ma dwójkę dzieci i finansowo nie najlepiej mu się powodzi, żeby się urwać na ryby z ukochanym zawala obowiązki zawodowe, w związku z czym wciąż musi zmieniać pracę. Jednak jego miłość jest tak silna, że nie myśli, żeby złowić i przywieźć choć kilka ryb do domu, uprawdopodobniając tym samym swoje kłamstwa a przy okazji żonie, która lubi ryby, sprawić przyjemność. Ale prawda, jakie znaczenie ma żona i dzieci w obliczy tak wielkiej miłości?

Pocałunek kochanków, pierwszy po latach rozłąki, uchodzi podobno za jeden z  najbardziej namiętnych w dziejach filmu. Może i faktycznie jest bardzo namiętny, mnie nie utkwił w pamięci. Może dlatego, że większe wrażenie zrobiła na mnie następna sekwencja: wyraz twarzy żony Ennisa, która przypadkiem była świadkiem namiętnego powitania kochanków. Cóż z tego, że Heath Ledger i Jake Gyllenhaal zagrali rewelacyjnie mężczyzn, których miłość nie może doznać spełnienia – jakoś nie byłam w stanie współczuć bohaterom przez nich odgrywanym. Skoro dwóch zakochanych mężczyzn ma w głębokim poważaniu uczucia swoich żon (jak na prawdziwych kowbojów przystało) to ja nie jestem w stanie bardziej szanować ich uczuć. Bo niby dlaczego?

Jeśli powiem, że film nie zrobił na mnie wrażenia, ewentualnie, jeśli już zrobił, to wyłącznie negatywne, to skłamię. Tajemnica Brokeback Mountain to pięknie zrobiony i świetnie zagrany film. Patrząc na zdjęcia tytułowej góry Brokeback mogłam tylko żałować, że oglądam obraz na tak dysfunkcyjnym monitorze jak mój. Tyko opowiedziane tu historia ani mnie nie ani nie zachwyciła ani nie wzruszyła .

Informacje o Jukka Sarasti

Pełnoetatowa kura domowa.
Ten wpis został opublikowany w kategorii Bez kategorii i oznaczony tagami , , , . Dodaj zakładkę do bezpośredniego odnośnika.

2 odpowiedzi na „O kowbojach czyli tendencyjne streszczenie filmu. Możliwe spojlery.

  1. annaa72 pisze:

    Też najbardziej z tego filmu utkwiły mi w pamięci zdjęcia.

    • jukkasarasti pisze:

      To miłe, że nie tylko na mnie ten jeden z najbardziej namiętnych pocałunków w historii kina zrobił mniejsze wrażenie niż tytułowa góra 😉

Skomentuj

