O chlebie naszym nieco bardziej powszednim

Przetestowawszy chleb orkiszowy na drożdżach w wersji z białej mąk i w wersji z mąki z pełnego przemiału oraz po życiu przez parę dni na wafelkach ryżowych, bo piec chleba mi się nie chciało, zatęskniłam za prawdziwym chlebem. Oczywiście tęsknota nie była aż tak silna, żebym od razu wzięła się za robienie zakwasu i czekania 12 godzin aż mi chleb wyrośnie. Po prostu pozostając wciąż przy tym samym przepisie na chleb orkiszowy część mąki orkiszowej zastąpiłam mąką żytnią. Ponieważ znów wpatrując się w białą mąkę orkiszową, kupiłam ciemną, do chleba użyłam białej mąki żytniej i z niej zrobiłam zaczyn. Jednak dominowała mąka orkiszowa typ 2000. Do ciasta dosypałam mielone siemię lniane, bo jednak te ciasta z mąki razowej to czasem jakieś wiórowate wychodzą oraz trochę mielonego ostropestu, wszak mąka razowa to trochę ciężkostrawna jest. I żeby było ciekawiej do ciasta dodałam łyżkę miodu, bo lubię od czasu do czasu razowiec na miodzie. I jeszcze trochę żurawiny suszonej niskosłodzonej. I może by można pomyśleć, że dodając tyle dodatków cokolwiek przedobrzyłam… ale mnie się tak nie wydaje. Dobre toto mi wyszło. I choć bez cienia zakwasu to jednak bardziej zbliżone do tradycyjnego chleba (takiego prawdziwego, nie z supermarketu czy piekarni sieciowej) niż do bułki. Z tego wniosek taki, że żeby chleb był dobry to jednak powinien mieć w sobie jakiś procent mąki żytniej. I dobrze, bo cokolwiek tańsza od orkiszowej. I cokolwiek łatwiej dostępna.

Informacje o Jukka Sarasti

Pełnoetatowa kura domowa.
Ten wpis został opublikowany w kategorii Bez kategorii i oznaczony tagami . Dodaj zakładkę do bezpośredniego odnośnika.

2 odpowiedzi na „O chlebie naszym nieco bardziej powszednim

  1. anna pisze:

    Też piekłam w weekend chleb. Bezglutkowy oczywiście. Tym razem taki trochę przypominający turecki, bo z melasą, rodzynkami, orzechami i cynamonem. I smaczny, nie powiem, choć może trochę ciasto bardziej przypomina. 🙂

  2. jukkasarasti pisze:

    No to masz jeszcze przepis FiKa na chleb bezglutenowy. Ja nie robiłam, ale jak dotąd wszystkie przepisy z tego blogu jakie testowałam wychodziły dobrze. Więc jak przetestujesz i będziesz zadowolona to daj znać, może wówczas też się skuszę 😉
    http://www.facetikuchnia.com.pl/index.php/bezglutenowy-chleb-z-maki-dyniowej-z-wypiekacza/

Skomentuj

